Toetsweek

Op de basisschool hebben de kinderen natuurlijk al wel eens een toets. Elke keer als ze weer een blaadje mee naar huis brengen om te leren denk ik; Daar gaan we weer! Ze herinneren om te beginnen, strijd, want altijd is het antwoord straks, of nu niet. Dan overhoren en spanning op de dag van de toets.

Op de middelbare school maken ze er zelfs speciale toetsweken voor…de zogenaamde TRAP week. Elke dag bestaat uit 3 toetsen, met tussendoor een project.
Die toetsen moeten natuurlijk ook voorbereid worden en gepland in een speciaal schema. Door de leerlingen zelf te maken. En daar begint de ellende hier al, want hoe plan je al die stof nu in.

Ik stel voor dat ik het begin maak en oudste de rest invult. Maar als ik na een uur zover uitgevogeld heb, hoe je de toetsen het beste kan plannen dat je alles geleerd hebt vóór de toetsweek, besluit ik om het zelf maar af te maken. Best ingewikkeld allemaal. Oudste blij, want die zag door de bomen nu al het bos niet meer.

Trouw leert hij elke dag wat er op het schema staat. Het is nog herfstvakantie, dus prima te verdelen over de dag.

Na de vakantie moet hij het grootste gedeelte van de dag naar school, ‘s avonds trainen en natuurlijk een spelletje spelen op de computer. Het begint nu al wat lastiger te worden om zijn aandacht bij het leerwerk te houden.

Door de ervaringen van het vorige schooljaar weet oudste dat het prettig is om je te laten overhoren…geeft zelfvertrouwen! Maar wat is het lastig als je moe bent en er geen zin meer in hebt om samen met je moeder de stof weer door te nemen. Dat geeft wrijving…soms!

Maar als hij dan onverwacht de was ophangt voor me, “Omdat ik zoveel voor hem doe”…weet ik dat het goed zit.

Laat die toetsweek maar komen….Hij is er klaar voor!

Back to top
X